lørdag den 23. oktober 2010

MYTE: Det tager lang tid at klikkertræne en kat

Det er ret nyt at træne katte i Danmark, og naturligvis møder jeg af og til nogle myter, som jeg gerne vil aflive via dokumentation.

En lyder:
Det er meget fint med al den snak om træning og aktivering og problemløsning, men det er nemmere og hurtigere at sprøjte katten med vand eller råbe af den, end det er at klikkertræne den. Klikkertræning tager alt for lang tid.

FORKERT.
Udsagnet bærer voldsom præg af et menneske, der aldrig har prøvet at klikkertræne en kat.

For det første har jeg aldrig mødt en katteejer, der synes det var "nemt" at straffe sit elskede kæledyr. Den slags ligger heldigvis de fleste katteejere fjernt. Selve bivirkningerne ved straf vil jeg behandle i en artikel helt for sig selv, mens jeg her alene vil koncentrere mig om den tid, det rent faktisk tager at lære en kat en ny adfærd ved hjælp af fri shaping.

Jeg har trænet rigtig mange forskellige katte i over 6 år. Racekatte, huskatte, udekatte og indekatte, men det har aldrig taget lang tid. Det er min erfaring, at når man lader en kat frivilligt udføre en adfærd ved gradvis at forme den frem mod et mål, uden at presse katten en eneste gang, så går det ofte forrygende stærkt.
Jo større klikkererfaring og jo mere øvet træner, jo hurtigere - det er klart. Igen: du skal øve dig for at blive god, og det samme skal din kat. Klikkeren alene er ikke et vidundermiddel.

Her er en video af en træner, der lærer hendes kat at skateboarde. Fra start til slut tager læringsprocessen cirka 8 minutter, og denne video er slet ikke enestående. Ej heller er katten, faktisk vil jeg påstå, at denne tidsramme er helt normal for en gennemsnitlig klikkererfaren kat og en gennemsnitlig klikkererfaren ejer.

http://www.youtube.com/watch?v=Mzf_nIOsn8s&feature=player_embedded


Det er hverken en kunst eller et evighedsprojekt at klikkertræne katte. Tvært imod.
Alle kan lære det, hvis de øver sig, og jo mere øvet man er, jo hurtigere går det med at lære nyt. Det gælder både ejer og kat.

Jeg har set folk råbe af deres kat hele livet, fordi de gør noget de ikke vil have, og jeg har set andre ejere klikkertræne samma adfærd væk på få dage - for aldrig mere at behøve træne det. Når en adfærd først er indlært via disse principper, så sidder den nemlig fast, og den skal kun sjældent vedligeholdes. Den tid, du bruger i starten, er derfor godt givet ud, og du belønnes mange gange siden i form af den gode mavefornemmelse det giver at slippe for at bruge straf mod et dyr, som du forhåbentlig har anskaffet dig, fordi du elsker katte højt.

Ingen kommentarer: